1.Integrasi nasional
-Masyarakat Malaysia
terdiri daripada pelbagai kaum,budaya, dan agama. Kemerdekaan Malaysia dikongsi bersama secara harmoni.
-Bagi mengekalkan perpaduan kaum, kerajaan telah
memperkenalkan Integrasi Nasional.
-Integrasi Nasional bermaksud “satu proses
menyatupadukan pelbagai kelompok etnik dalam masyarakat melalui pengenalan atau
pengwujudan satu identiti yang sama”.
- Intergrasi
Nasional merupakan usaha memupuk
kesefahaman dan perpaduan antara pelbagai kaum agar kemajuan dan kestabilan sosio-politik serta kerjasama antara semua kaum tercapai.
- Memperkenalkan Pelan Tindakan Perpaduan dan Integrasi
Nasional Pada tahun 2006.
- Dilaksanakan dalam tempoh 5
tahun bermula tahun 2006 - 2010.
- Mengenal pasti masalah dan merancang cara mengatasi permasalahan dalam tempohnya.
-Integrasi
Nasional penting untuk perpaduan sebuah negara.
- Turut mempengaruhi sistem
pendidikan kerana kewujudan sekolah
pelbagai aliran.
- Perlu penerapan nilai murni dan cintakan negara untuk mewujudkan warganegara yang
memahami kepelbagaian kaum serta melahirkan negara yang berpegang teguh kepada
Perlembagaan dan Rukun Negara.
- Sistem pendidikan menjadi landasan
utama untuk menyerap dan mengukuhkan
semangat cintakan negara.
2.Tonggak Pendidikan UNESCO
- Merupakan Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan
PBB.
- Ditubuhkan
pada tahun 1945.
- Ahlinya terdiri daripada 191 buah negara.
- Berpusat di
Paris dan terdapat beberapa institusi di
seluruh dunia.
Tujuan Penubuhan UNESCO
- Menyumbang
ke arah kedamaian dan keselamatan.
- Mempromosikan
kerjasama antarabangsa melalui bidang pendidikan, sains dan
kebudayaan.
Tonggak Pendidikan UNESCO
- Dibentuk pada tahun 1993.
* Belajar untuk menguasai ilmu
- Manusia
perlu belajar untuk memahami dunia sekeliling supaya dapat
memperkembangkan kemahiran kerjaya serta
berkomunikasi dengan orang lain.
- Belajar cara belajar dengan memperkembangkan
tumpuan, kemahiran, ingatan dan
kebolehan kanak-kanak.
* Belajar untuk menguasai kemahiran
- Pendidikan
harus menyumbang kepada pembentukan insan menyeluruh dari segi fizikal,
intelek, rohani, emosi, kepekaan &
penghargaan estetika berdasarkan FPK
- Pembentukan modal insan berpandanan
dengan saranan yang diusulkan di dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan individu seimbang
* Belajar untuk menjadi insan berguna
- Pendidikan
harus menyumbang kepada pembentukan insan menyeluruh dari segi fizikal,
intelek, rohani, emosi, kepekaan &
penghargaan estetika berdasarkan FPK
-Pembentukan modal insan berpandanan
dengan saranan yang diusulkan di dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam melahirkan individu seimbang.
- Kurikulum di Malaysia: membantu
perkembangan potensi murid secara seimbang dari
segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial
- Pembentukan modal insan berpandanan dengan saranan yang diusulkan di
dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam melahirkan individu seimbang.
- Kurikulum di
Malaysia: membantu perkembangan potensi murid secara seimbang dari
segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial
- Menerima didikan awal agar mampu berfikir secara kreatif, kritis, berdikari dan
berkeupayaan membuat
keputusan.
*Belajar untuk harmoni dan bekerjasama
Pendidikan penting dalam menjalinkan hubungan baik antara satu sama lain supaya
rakyat dapat hidup aman damai di dalam negara berbilang kaum dan budaya
-
Tonggak pendidikan di mana pelajar belajar untuk bekerjasama dan hidup secara
harmoni tanpa mengira bangsa dan latar belakang.
PERANAN GURU DALAM BELAJAR UNTUK MENGUASAI ILMU
· Penyampaian
yang berkesan
- penggunaan ict dalam
P&P
- penggunaan gambar
- aktiviti pengajaran menarik
· Mengikut perubahan dunia maklumat
- murid menerima pengetahuan
terkini dan bersaing dengan dunia yang berteknologi
tinggi
· Menyumbang kepada pembentukan insan menyeluruh dari segi fizikal ,intelek, rohani,
emosi, kepekaan &
penghargaan estetika berdasarkan FPK
3.Kepelbagaian Budaya
- Budaya berkait rapat dengan kehidupan masyarakat tanpa mengira kaum, bangsa dan agama penganutnya.
- Budaya diklasifikasikan
sebagai satu cara hidup yang diamalkan sesuatu kumpulan tertentu meliputi
sistem sosial, susunan organisasi ekonomi, politik, agama, kepercayaan, adat
resam, sikap dan nilai.
- Budaya merujuk kepada satu cara hidup, pemikiran, nilai kepercayaan, dan pandangan.
- Budaya merupakan warisan sosial cara pemikiran, perasaan dan tingkah laku yang boleh
diwarisi.
-Dalam konteks pendidikan, murid dididik untuk berbudaya sebagaimana dikehendaki
oleh masyarakat.
4.Gejala Sosial
- Gejala sosial dapat diklasifikasikan sebagai satu jenayah yang melibatkan etika dan moral individu. Jenayah ini bukan sahaja dilakukan oleh golongan remaja dan dewasa malahan kanak-kanak juga turut telibat dalam masalah.
- Secara
umumnya masalah sosial merangkumi berbagai perlakuan negatif anggota
masyarakat yang tidak membawa sokongan dan keuntungan kepada kekuatan
sistem dan struktur ekonomi yang diamalkan dalam sesuatu masyarakat
ataupun negara.
- Pada
era globalisasi ini pelbagai masalah gejala sosial yang berlaku di
negara kita. Keruntuhan akhlak dan moral dikalangan remaja menjadi topic
hangat yang diperkatakan disebakan golongan ini merupakan generasi yang
bakal memimpin negara pada masa hadapan.
- Antara gejala-gejala sosial di kalangan pelajar, punca serta kesannya adalah seperti berikut:
5.Pendemokrasian Pendidikan
- Merupakan
suatu proses mendemokrasikan pendidikan.
- Setiap
individu berpeluang untuk mendapat pendidikan dan kemudahan yang disediakan.
-Setiap individu diberi peluang yang sama untuk belajar tanpa mengira status ekonomi, sosial, keistimewaan,
jantina, kaum , agama atau latar belakang.
- Dapat
membasmi masalah buta huruf dalam kalangan penduduk di negara-negara kurang
maju dan masyarakat di luar bandar.
- Dapat
merapatkan jurang pencapaian akademik yang dipengaruhi oleh perbezaan kelas sosial, bahasa dan lokasi.
- Dapat meningkatkan keprihatinan masyarakat terhadap kepentingan pendidikan.
- Mengurangkan permasalahan murid tidak
bersekolah dan pengabaian pendidikan orang
kelainan upaya.
- Memberi kesedaran tentang kepentingan pendidikan untuk kegemilangan masa
depan
negara.
- Memantapkan lagi pelaksanaan agenda pendemokrasian pendidikan melalui bantuan
Skim
Pinjaman Buku Teks (SPBT), Rancangan Makanan Tambahan (RMT) dan
pemberian
biasiswa oleh Kementerian Pendidikan dan agensi swasta.
6.Globalisasi dalam pendidikan
- Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka ( 1986)
telah mentafsirkan global sebagai mengenai dunia seluruhnya atau pada
keseluruhannya.
- Mewujudkan satu ekonomi dunia yang terbuka dan tanpa sempadan.
- Dapat meningkatkan kemahiran ICT para guru dan interaksi global yang mampu
meluaskan
konsep pembelajaran tanpa sempadan.
- Dapat melaksanakan proses pengajaran
dan pembelajaran yang merentasi tanpa
terbatas menerusi carian di youtube atau laman video pendidikan di
internet.
7.Pengaruh perkembangan ICT
- Kehadiran
teknologi maklumat menjadikan tugas mendidik lebih mudah, cepat dan berkesan.
- Keupayaan menghantar, menerima dan memproses maklumat lebih meluas.
- Keupayaan belajar di mana-mana sahaja tidak terhad di bilik darjah.
- Maklumat di hujung jari pada bila-bila masa sahaja.
- Meningkatkan kualiti dan produktiviti
keluaran industri negara.
- Meningkatkan produktiviti manusia. Pekerjaan menjadi cepa dan tepat.
- Mengeratkan hubungan antara
rakyat Malaysia di mana sahaja mereka berada sama ada di dalam negara atau yang
berada di luar negara atas pelbagai urusan.
- Dapat memupuk semangat
persefahaman dan kerjasama dalam kalangan rakyat
pelbagai negara
dan berbilang kaum.
- Pembangunan teknologi maklumat turut memberi implikasi negatif yang boleh
menggugat keamanan negara.
- Penyalah gunaan teknologi untuk yang menyampaikan fitnah, penyebaran khabar-khabar
angin.
- Memudahkan pencarian laman web prono dan penyebaran unsur-unsur lucah dengan
lebih mudah kepada generasi muda.
Salam. Blog anda telah disemak dan dinilai . Tahniah
ReplyDelete